ivag.blogg.se

for friends and family who are curious about what I'm up to on my travels. enjoy!

Acatenango

Publicerad 2016-02-20 22:36:55 i Allmänt,

Är tillbaka efter en natt över molnen, på Centralamerikas tredje högsta vulkan. Vädret var snudd på värsta tänkbara när vi gick uppåt. Det regnade, det blåste och allt var precis vitt eftersom det var så molnigt. Såg ingenting av den fina utsikten alla pratar om och vi frös järnet så fort vi stod still. Förvånansvärt nog var det inte  jobbigt att ta sig upp. Det var aldrig så jobbigt att jag ville dö eller ens funderade på att vända om. Efter 5,5 timmars vandring rätt upp var vi framme. Allt var fortfarande lika molnigt och kändes sjukt ovärt. Lagom tills vi fått upp tälten skedde ett mirakel. ALLT KLARNADE UPP OCH FRAM KOM FUEGO!!! Fuego är vulkanen precis intill som med jämna mellanrum överväldigar oss med sina utbrott. Detta var det häftigaste jag gjort och bland den mest fantastiska utsikten jag haft. Det var värt att tälta i minusgrader och vakna upp med öroninflammation och värkande lungor. Jag älskar Guatemala.




Tre stadier av solnedgång




Vulkanutbrott 

Månsken


Knäppte ihop två sovsäckar där vi alla tre delade kroppsvärme och hade en tredje sovsäck över oss. Fiffigt och supermysigt tyckte vi! 

Morgonutbrott


Soluppgång

Hemvägen var lite mer värd, vi kunde faktiskt se naturen omkring oss! ...mest sand här på toppen av vulkanen men längre ner fanns det både barrträd och en djungel av diverse lövträd. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela